17.7.10

Elsa'nın Gözleri / Les Yeux d'Elsa

Louis Aragon'un Elsa troilet'ine yazdığı, çağın belki de en güzel aşk şiiri...
Aragon gibi eşini sevip bunu kelimelere dökebilen pek az yetenek gelmiştir bu dünyaya. Her büyük aşk sahibi gibi o da büyük bir hüsranla hayatını tamamladı maalesef. "Herkesin sevgisini ve beğenisini kazanmak" gibi bir hastalığı olan Elsa, öldüğünde arkasında içinde erkek isimleriyle dolu bir liste bırakmıştı. Elsa'ya aşık olanlar mıdır, yoksa beraber oldukları mıdır bilinmiyor ama Aragon, o tarihten sonra kendisini aldatılmış olarak ölmüş saymaktadır. Ve şöyle demektedir:
sana büyük bir sır söyleyeceğim kapat kapıları /
ölmek daha kolaydır sevmekten / bundandır işte benim yaşamaya katlanmam / sevgilim


Orhan veli'nin aksine Hüseyin Demirhan tüm dörtlükleri çevirmiştir Elsa'nın Gözleri'ni. Aşağıdaki gibidir.
Son dörtlük başımı döndürür.




ELSA'NIN GÖZLERİ
Ne derinmiş içmeye eğildiğim gözlerin

Gördüm ki güneşlerin yansır oraya tümü
Her umutsuz onlara dalıp bulur ölümü
Ben kendimi yitirdim ta dibinde o yerin.

Kuşlar gölge düşürür bu duru okyanusa
Sonra bir açar hava ışır gözbebeklerin
Yaz kırpar önlüğüne bulutu meleklerin
Gök bunca mavi vurur ekine vursa vursa

Atamaz yas tülünü göğün yüzünden rüzgar
Gözlerin gökten parlak bir yaşarmaya görsün
Kıskandırır şavkını yağmur sonu göğünün
Ancak bir cam kırığı mavi olur bu kadar

Sen ey ıslak parıltı anası yedi hüznün
Yedi kılıç doğranmış yedi renkli kuşağı
Gözyaşından doğan gün sanki alev yumağı
Keder masmavi kılmış karasını gözünün

Mutsuzlukta çift gedik açar gözlerin senin
Yinelenir tansığı kralların böylece
Yürekleri çarparak üç kral da görünce
İsa’nın beşiğinde hırkasını Meryem’in

Bütün şarkılar için bütün acılar için
Yeter sözlükteki mayısa bir tek ağız
Sığmaz bu gökkubbeye şu milyonlarca yıldız
Senin gözlerin gerek ikiz burçlu gözlerin

Çekici resimlerle büyülenen çocuklar
Açmazlar gözlerini senin kadar kocaman
Yoksa yalan mı böyle gözlerini ayırman
Sanki dağ çiçekleri açmış orda sağnaklar

O gözler şimşekler mi saklar bu hoş kokuda
Sımsıkı aşklarını çözer orda böcekler
Akan yıldızlar beni ağına takmış gider
Yaz ortası boğulan denizci gibi suda

Bu radyumu uranyum taşından elde ettim
Yaktım elimi onun yasak alevinde ben
Sen ey cennetim benim yüz kez bulunup yiten
Gözlerin Peru’m benim Hint’teki altın kentim

Bu akşam paramparça oldu evren ansızın
Korsanların ateşe verdiği kayalıkta
Baktım deniz üstünde ışıl ışıl yanmakta
Elsa’nın o gözleri o gözleri Elsa’nın

Aragon / Çev: Hüseyin Demirhan
Tepkiler: