17.6.10

Yaratıcı projeleriniz için para mı lazım?


İnsanoğlunun giderek düşen IQ seviyesi, proje dünyasında da sayı olarak elbette bir çoğalmaya ama çöplük olarak çoğalmaya gittiği bir gerçek. Çok çok proje var, ama çok çok azı özünü yansıtabilir düzeyde. Çok çok azı zamana yenik düşmeyecek güçte ve çok çok azı bir hizmete yarar sağlayacak amaçta.

Bu da "proje okyanusunda" olan gerçekten işin hakkını veren projelerin altlarda kalmasına ve hakkının verilmemesine neden oluyor haliyle. "İyi olan her zaman kazanır" gibi bir klişe bu proje dünyasında geçerli değil. Kazanan taraf ne yazık ki genelde kötünün iyisinin tarafında. Bu yüzden proje sahipleri, projelerini gerçekleştirmek için finansör konusunda çok sıkıntı çekmekte. SAdece Türkiye'de değil, tüm dünyada bu böyle. Ayrılan kaynaklar, sponsorlar filan, iyi eleyip sık dokumadıkları için ve bu bütçeyi harcamak zorunda oldukları için karşılarına gelen "eh ya idare eder" tipli projelerin altında imza atabiliyor. Böylece iyi ve iyinin iyileri de okyanusun dibine doğru sürüklenmeye devam ediyor...

Bu ayki köşemde de kısaca değinmiştim; Online alemde giderek bu "proje seçimi ve destek konusu" önem kazanıyor. Çünkü sektörlerin gerçekten bu iyilere ihtiyacı var.
1 tane örnek vermiştim. http://www.kickstarter.com/

Bu site ne yapıyor? Siz kafanızdaki projeyi ister görselli, ister metin tabanlı, isterseniz de ikisini kullanarak insanlara anlatıyorsunuz. Daha sonra 1-300+ dolar arası "bağışlara" kapınızı açıyorsunuz. Ne kadar bağış yapan destekçiye, projenizin neresinde ne vereceksiniz bunun planını çıkarıyorsunuz ve böylece bağışçı da parayı ödedikten sonra irtibatı sizinle kesmiş olmuyor. Örneğin bir film projeniz var, diyorsunuz ki, "300 dolardan fazla verene, filmin Credits'inde Special Thanks kısmında adını yazıcam". Böylece bağışçıyı da motive ediyorsunuz.

Siteyi gezdiğiniz zaman, gayet ciddi rakamların bağışlandığını görebilirsiniz. Yeter ki projeniz gerçekten iyi olsun, bir amaca hizmet etsin, kısa süreli gelip geçici bir şey olmasın, farklı olsun ve elbette bağış yapan kitleye de bir şey ifade etsin. Daha sonra yapacağınız şey de bunu çok iyi anlatmak; sunum her şeydir unutmamak gerek.

Kısa bir de örnek verim. Indie Movie diye bir film projesi var. Yazar ve yönetmeni, filmi anlatan, kısa film tadında bir demo çekiyor ve sitede yerini alıyor. 20.000$ gibi bir bütçeye ihtiyacı olduğunu söylüyor ve 3 ay içinde bu parayı çıkarmayı hedefliyor. Ama projesi o kadar güzel ki, sadece 2 günde 20.000$dan daha fazla bağış elde ediyor ve hemen çalışmalara başlıyor. Yüz binlerce dolar bağış alan projeler de sitede mevcut.

Yaratıcı olan ama maddi elverişsizlikler nedeniyle bir türlü adım atamayan üretkenler için güzel bir fırsat bu tip siteler....

http://www.kickstarter.com/
Tepkiler: