23.11.09

sanat eseri olmak


olaya daa önce hiç bu yönden bakmamıştım ben. "hayatın anlamını ve sırrını bulmuş bu düdük makarnası" şeklinde konuya yaklaşmayınız o yüzden. bazı şeylere çok kafa yorsam da, bazen ufak detayları görmemezlik edebiliyorum. Hayat hep ileri giderken, tecrübe hep "ilerisi" olarak özetlense de, bazen kaydı geriye almak da "ileri" olabiliyor kanımca. bandı geri sararken, zaman geri gitmiyor nasıl olsa.

Aristoteles'in Poetika'sını üçüncü kez okuyorum ve üçüncü kez bir şey anlamıyorum. Öykü ve bunu anlatma konusunda bence bir kuran niteliği taşıyor ama dili bana çok uzak geldiği için (ayrıca Türkçe remsen yetmiyor bu esere) cümleler kafamda canlanmıyor lakin okumaya devam ediyorum, edeceğim de çünkü ilham veriyor, başka bir ampül yakıyor kafada aynı anda...

sanat eseriyle insan arasında pek fark yok gibi geliyor düşününce. insan da birisine göre birşey anlatıyordur, kimisine göre anlatmıyordur. kimisine göre sadece üstündeki rengidir, kimisine göre bir isimden veya deri kemikten ötesidir. başka bir anlam ifade eder ona. aynı bir müzik parçası gibi. hayatının parçasıdır o ama başkası için albümün 4. parçasından bir şey değildir. kimisine göre de hangi ülkeden geldiği önemli olan bir film gibidir. her hangi bir yerden gelenle işi olmaz karşı tarafın, ama diğer yandan güzel olan herşeye kapısı açık olanlar olacaktır bir sinefil gibi. sanateserlerinin de bir sanatçısı olur, insanların da olur, biz sadece adlarını bilmeyiz, imzaları sağ alt köşede değildir belki ama içeride bir yerlerdedir bakmasını bilene göre. bakmasını bilene göre bir picasso tablosu kadar değerlidir ya da sadece boyası bitmiştir. Fırça darbelerindeki asaletin önemli olduğu kadar insanda konuşmasına verilen önemdir başkası için insan. kimisi için ince, ufak, zor gözüken detaylarında gizlidir değeri, kimisine göre de koca koca harflerle, şeritlerle altı çizili olması gerekir bunun. kötü bile olsa bir amacı vardır sanateserinin, ya alt metni vardır ya üstmetni, ya rengindedir sırrı ya bir sekansındadır, ya da işlemesindedir, işçiliğindedir hatta bazen sabırlı azmindedir anlamı. acısındadır. anlam yükleme genlerine sahip insanoğluna bakma açısındadır bazen işin güzelliği veya çirkinliği.

işte bence bu yüzden insanlar, sanatçısını göstermeyen birer sanat eseridir, çoğuyla işiniz olmasa da...
Tepkiler:

2 yorum :

cnsdngy dedi ki...

ne güzel yazmışın be yavrum. zaten bunalım hallerdeydim iyice beter ettin.

Volkan dedi ki...

ahaha sen de bunalımdaysan artık ben kendimi rendeliyim o zaman auhauh