18.4.09

Vozvrashcheniye



Geçen gün TV8 tekrar verdi filmi, tekrar izledim, tekrar tekrar büyülendim.
İlk izlediğimde bir şey anlamadığım ama etkilendiğim, ikinci izleyişte içine anca dalabildiğim, büyülendiğim ve asla unutamayacağım bir. Bu filmi ancak Ruslar çekebilirdi, 2003'te de çektiler. Filmi izledikten sonra filmdeki abi Andrey'in filmin geçtiği gölde, bir kaç gün sonra boğularak ölmesi de ayrı vurmuştu beni.
(Geri) Dönüş olarak çevrilen film, benim hayatımda "baba-oğul" olarak yer alan filmleri arasında favorim- ki ben içinde baba teması işlenen filmleri izleyemem genelde (Babam ve Oğlum'u ömrüm boyunca da seyredeceğimi sanmıyorum) Baba ile oğul yan yana geldiğinde, baba güzel davrandığında, güzel şeyler söylediğinde, benim kayışlarım kopar, film oradan sonra piç olur. O yüzden yani.
Vozvrashcheniye'de ise beni yakalayan şey, 2 oğul ve bir babanın kan bağı haricinde hiç de akrabalık vasıfları taşımaması (bunun da nedeni çocukların babalarını sadece fotolardan bilmesi, hiç tanışmamış olmaları), bir yol hikayesi ve geri dönüşle biten bir film olmasıydı. Eğer altmetinlere göre filmi incelerseniz, aslında bu film bir baba-oğul hikayesi de değil hatta ama o gözle bakmasak bile harika.
usta bir fotoğrafçının elinden çıkmışçasına çekilen planlar, suyun dinlendiriciliği, saflığı ve affetmezliği, sessizliğin öfkesi, nelerin getirebileceğinin bilinmeyişi, travmanın her iki tarafa da yansıması, nefreti, sevgiyi, pişmanlığı ve kabullenişi sonuna kadar anlatan ve savunan bir film Vozvrashcheniye. Gitmek kolaydır, herkes yapabilir de geri dönmenin cefası ve fedasını son kareleriyle, iç burkan karelerle gösterir, beni her seferinde benden alır. Neredeyse ağlatır. Ne tarkovsky'lik çoktur ne de david lynchçilik. O yüzden orta seviye izleyici tarafından sevilebilir, sinefilseniz de baş ucu filminiz olabilir eğer 6 yıl içinde hala izlemediyseniz.
Neden geri geldin? Neden?
Neden bizi de yanına aldın?
Bize ihtiyacın yok senin!
Sen yokken her şey yolundaydı!
Annemle ve büyükannemle mutluyduk!
Neden geldin? Neden bizi de yanına aldın?
Bize neden ihtiyacın var? Cevap ver, neden?
- Annen sizinle olmamı istedi.
Annem istedi ha! Annem! Ya sen?
Tepkiler: